Sunday, March 18, 2007

Eg skal til Aserbajdsjan!

Yes, uka etter påske reiser eg til Aserbajdsjan sammmen med Jogeir! Det blir konge! Me blei plukka ut til å representera skulen der nede, sammen med ein lærar! Å eg kan sei da sånn, eg glede meg kjempe masse!!!

Aserbajdsjan
Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Gå til: navigasjon, søk
Azərbaycan Respublikası
Republikken Aserbajdsjan

Flagg Riksvåpen

Offisielle språk: Aserbajdsjansk
Hovedstad: Baku 2,074,300 indbyggere (census 2003)
Styreform:
President:
Statsminister: Republikk
İlham Əliyev
Artur Rasizadə
Areal:
Totalt
Herav vann Rangert som nr. 111
86 600 km²
0 %
Befolkning:
Totalt (2005)
Tetthet Rangert som nr. 90
7 911 974
91,4/km²
HDI: 0,729 (rangert som nr. 101)
Uavhengighet fra:
Dato Sovjetunionen
30. august 1991
Valuta: Manat
Tidssone: UTC +4
Nasjonaldag: 28. mai
Nasjonalsang: «Republikken Aserbajdsjans nasjonalsang»
Toppnivådomene: .az
Kart over Aserbajdsjan:

Aserbajdsjan (aserbajdsjansk: Azərbaycan Respublikası), ildlandet, er en republikk i den sørøstlige delen av Kaukasus, hoveddelen ligger i Asia, men en liten del ligger på europeisk side nord for den store kaukasusfjellkjeden. Landet grenser til Armenia, Georgia, Iran, Russland, Tyrkia og har også en kystlinje til Kaspihavet.

Aserbajdsjan er en sekulær stat og har vært medlem av Europarådet siden 2001. En majoritet av befolkningen er shiamuslimer og av vestlig tyrkisk nedstamning, kjent som aserbajdsjanere, forkortet aserier. Landet nærmer seg formelt et demokrati, men med sterkt autoritært styre.


Litt info!! God natt mine kjære!! No skal eg busse lalla.
Å den sjuke er framleis sjuk!.. sukk! neida:P Kødda, tøsee!

6 comments:

Marianne said...

saa goy!!!! grayulerer!!!!!

Hanne said...

å.. så gøyt!! du har virkelig noe å glede deg til:D vist dere skal besøke datteren til Berge Toppe må du hilse fra meg. okey?
Hvilken lærer er det som skal reise med dere??

Anonymous said...

Eg kjenne Birte-Helen å dei frå før så det går nok.. Er masse Leknes folk der når me er der

Anonymous said...

så gøy :) du er nå offisielt medlem i aserbajdsjangjengen :)

Hanne said...

bare sånn at det er sagt: aserbajdsjangjengen består av Hildegull, meg og nå Kari-Ann!! de andre er ikke med:P:P
er Berge der nede og mens du er der? isåfall må du hilse til han og sylvia og:)

Håvard said...

leste om deg i avisen ja.
Du, jogeir og anette, ny rekord på elevaksjonen? Det e jo kjempebra!

Og drit kult at du og jogeir skal til asarbadsjan! Blir sikkert konge opplevelse!